Hoe de bril waardoor jij kijkt voor of tegen jou kan werken

Weet je wat ik fascinerend vind? Dat twee mensen samen een dagje naar de stad gaan en met twee verschillende verhalen thuiskomen. Kennelijk is onze ervaring, zelfs als we naar dezelfde plek gaan, totaal anders.

 

De wereld is te groots

Onze zintuigen nemen elk moment van de dag zoveel informatie op dat onze hersenen dat gewoonweg niet kunnen bijbenen. Het is te veel. Dus hebben we een filter die bepaald wat er echt verwerkt wordt in onze hersenen. Zie het als een gekleurde bril waardoor je naar de wereld kijkt.

 

Jouw bril is niet mijn bril

Iedereen ziet de wereld door zijn of haar eigen bril, waarbij de gekleurde glazen onze eigen overtuigingen en interesse zijn.

 

De bril van onze interesse

Laat ik een voorbeeld nemen. Een tijdje geleden zocht ik naar een nieuwe auto. Een Peugeot Partner, had ik besloten. Handig met de hond, dan kan ik een bench inbouwen in de bak. Opeens zag ik overal om me heen Peugeot Partners. Op de snelweg, geparkeerd in de straat… En die waren me hiervoor nooit opgevallen. Hebben al mijn buren opeens nieuwe auto’s gekocht? Ik betwijfel het. Veel waarschijnlijker is dat deze auto’s er al jaren stonden maar dat ik ze door mijn gekleurde bril niet zag. Toen ik opeens interesse kreeg in Peugeot Partners zette ik een andere bril op. Een bril waamee ik onbewust lette op dit type auto en het altijd opmerkte als ik er eentje tegenkwam.

 

Functionele brillen

Het was voor mij heel functioneel om de focus te leggen op een bepaald type auto. Zo kon ik vergelijken. Maar de bril die ik daarvoor had, waardoor de auto’s in de straat me niet opvielen, was net zo functioneel. Op dat moment had ik niets aan die informatie gehad en kon ik mijn focus op andere, relevantere dingen leggen.

 

De bril van onze overtuigingen

Maar de bril waar je door kijkt kan je ook behoorlijk tegenhouden. Want de brillen worden niet alleen gekleurd door onze interesses, maar ook door onze overtuigingen. Ik begin even met een idioot voorbeeld, zodat er voor jou als lezer geen lading op zit en we kunnen focussen op het achterliggende concept.

 

Spinazie

Stel je voor dat je een hele sterke overtuiging hebt dat je van spinazie eten doof wordt. Dat heb jij van kleins af aan zo geleerd. Wat voor keuzes maak je dan? Ik kan me indenken dat je leven dan vrij spinazie-loos is. En hoe zou het zijn als je een hele sterke overtuiging hebt dat spinazie het allergezondste en allerlekkerste is dat er bestaat? Ik zie opeens bergen spinazie in je toekomst.

 

Daar waar jouw blik op de wereld je tegenhoud…

Spinazie is vast niet een hot topic voor jou op dit moment. Maar wat voor brillen heb jij op ten opzichte van geluk, eigenwaarde, geld, avontuur en luxe vakanties?

 

Geld vragen aan potentiële klanten

Stel je voor dat je een fotograaf bent en je moet geld vragen voor je diensten. En je bril is gekleurd met de overtuiging dat mensen niet veel geld willen uitgeven aan een fotograaf. Door die bril ga je vooral situaties en momenten zien die dit bevestigen; want dit is het enige wat door jouw filter (die bril!) heen komt. Je belt met een potentiële klant, noemt een prijs, en hoort een stilte aan de andere kant van de lijn. Die stilte, zo interpreteer jij, is omdat de persoon zo schrikt van jouw prijs dat ze niet weet wat ze moet zeggen. Je zegt snel “ik snap dat het veel geld is en dat je er nog even over moet nadenken…” en het gesprek eindigt vooral ongemakkelijk.

 

Of dezelfde situatie, maar je bril is gekleurd met de overtuiging dat mensen veel geld aan een fotograaf uitgeven, als het maar een goede match is! Je belt met de potentiële klant, noemt een prijs, en hoort een stilte aan de andere kant van de lijn. Die stilte, zo interpreteer jij, is omdat de klant nog aan het twijfelen is of de fotoshoot wel exact aansluit bij haar wensen. Je vraagt aan je klant “Wat vind je van dit voorstel?” waarop de klant aangeeft dat ze eigenlijk wel meer foto’s wilt, en hoeveel dat extra zou kosten..?

 

Dezelfde situatie, een andere reactie. Ingekleurd door hoe jij de situatie inschat en voor je ziet: door de manier waarop jij door je bril heen naar de wereld kijkt.

 

Hoe jij de wereld ziet is belangrijk

Iedereen heeft een gekleurde bril op. Remember, die filter hebben we keihard nodig. Maar de bril die we kiezen kan ons helpen onze dromen te bereiken of ons tegenhouden. Als de bril die je nu op hebt beperkend is voor jouw doelen daag ik jou uit! Herken dat je een bril op hebt en zet hem af. Kies een bril die beter bij jou en jouw dromen past. Of vraag hulp, dan shoppen we samen naar een nieuwe. 😉

 

Liefs, Dorine

Dorine

miiauwww@gmail.com

No Comments

Post a Comment